Ontwikkelingsgericht aanbod

Bij ons op de Matthieu Wiegmanschool staat niet het systeem, maar de ontwikkeling van het kind centraal. Wij hebben de pedagogiek als basis en zijn mens- en wereldgericht. Er is binnen onze dagelijkse structuur veel ruimte voor kinderen om eigen keuzes te maken en samen te spelen en werken.

Lees verder
Sluiten
  • Wij werken met vier thema’s per schooljaar, die we verbinden aan andere vakken zoals taal en thema-onderzoek (begrijpend lezen). Binnen de themagroepen is er veel ruimte voor eigen ideeën en keuzes. De betrokkenheid van de kinderen is daardoor groot!

    THEMATISCH ONDERWIJS
  • Wij zorgen voor een rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Er is divers en uitnodigend spelmateriaal en er zijn diverse activiteiten voor de kinderen. Dit materiaal en deze activiteiten wekken de nieuwsgierigheid van de kinderen maximaal op.

    RIJKE LEEROMGEVING
  • De stiltehuisjes zijn een heerlijke en veilige plek voor kinderen om te ontprikkelen, tot rust te komen en weer op te laden. Kinderen geven zelf aan wanneer ze hier behoefte aan hebben. Even tien minuten iets doen waar je helemaal van ontspant: tekenen, lezen, even je ogen dicht doen.

    STILTEHUISJES
  • Elke week hebben wij Groeitijd. Kinderen kiezen voor een periode zelf een activiteit waar zij graag in willen groeien: drama, schaken, relaxles, muziekles, tekenles, techniek. Het is een heerlijk moment waarop je kinderen echt ziet ontspannen, plezier ziet hebben met elkaar én ziet groeien!

    GROEITIJD
  • Vier keer per schooljaar organiseren wij samen met ouders een buitendag. Een dag waarop wij met de hele school samen spelen en leren in de natuur. Want wie zegt dat je alleen maar leert in een schoolgebouw?

    BUITENDAGEN
  • Op onze school zijn verschillende kinderwerkgroepen. Zo hebben wij een kinderraad, mediatoren, rondleiders, een biebteam, een werkgroep groen en een werkgroep sport en spel. Kinderen geven zich hier vrijwillig voor op en schrijven een motivatiebrief.

    KINDERWERKGROEPEN
  • Naast onze school ligt de heerlijke natuurspeelplaats ‘het Saene’. Hier kijken wij uit over de uitgestrekte weilanden. Er is voor kinderen letterlijk en figuurlijk veel ruimte voor spel in de natuur. Hoe heerlijk is het om in het uitgestrekte groen en de frisse buitenlucht te ontspannen en weer op te laden!

    HET SAENE
  • Aan de achterkant van onze ateliers van de onderbouwunit ligt een fijne, groene en avontuurlijke tuin. Kinderen kunnen hier veilig met elkaar spelen en ontdekken.

    ONTDEKTUIN ONDERBOUW
  • Elk schooljaar krijgt elke stamgroep een aantal IK JIJ WIJ trainingen. Deze training bestaat uit een combinatie van weerbaarheid, mindset en sociale vaardigheidstraining waarbij het doel ‘groepsvorming’ is. De nadruk ligt op doen, ervaren en reflectie met als doel nieuwe vaardigheden en inzichten op te doen.

    IK JIJ WIJ TRAINING
  • Elk schooljaar hebben we een projectweek, waarin cultuureducatie centraal staat. We werken intensief samen met de cultuurcoaches van Artiance en Kranenburgh. Zo hadden we afgelopen schooljaar een muziekproject dat werd afgesloten met een optreden van ons schoolorkest.

    PROJECTWEEK
  • Elk schooljaar hebben we een verkeersweek, waarin er gezorgd wordt voor een divers aanbod rondom verkeerseducatie. Go Safe geeft deze week allerlei workshops zoals verkeerskunsten, dode hoek, veilig in het verkeer met VR.

    VERKEERSWEEK
  • Wij werken schoolbreed met de ‘Zin in Lezen’ aanpak: geen saaie lees- en taallessen, maar lezen en schrijven in een betekenisvolle context. Samen lezen, vragen stellen, verhalen tekenen, schematiseren en zelf schrijven daar gaat het om. Daar is geen enkel kind te klein voor.

    BETEKENISVOL LEES- EN SCHRIJFONDERWIJS